Outdoor fashion brands

I en tid hvor butikkerne Spejder Sport og Friluftsliv er trendsættere og hvor moderne mennesker render rundt i vandrestøvler fra Salomon, er der pludselig sket et skift i hvilke brands vi foretrækker.

Vamsede fleecetrøjer, jordfarver og robuste materialer har de senere år domineret modebilledet, og det har tilsidesat vores behov for elegante mønstre og delikate tekstiler. Men hvordan har vores elskede modehuse fulgt moden? Er der gået vandretur og outdoor i alt tøj eller er det lykkedes at implementere enkelte elementer da den såkaldte outdoor-stil i deres tøjkollektioner?

Vi zoomer ind på nogle af de brands, som virkelig er in og som forstår at tilbyde at give os den mængde outdoor vi har brug for.

 

Patagonia

Patagonia har i mange år været et af markedets foretrukne outdoor brands. Efter moden er skiftet, er brandet blevet så populært, at det kan købes i mange high-fashion butikker. Det har gjort, at Patagonia er gået fra at være outdoor til at være et fashionbrand, uden at ændre spor på deres kollektioner. Hovedpersonen bag brandet Yvon Chouinard startede sin klatrekarriere i 1953, hvor han få år efter begyndte at udvikle klatreudstyr. Udstyret udviklede sig sidenhen til tøj og i dag finder du en bred pallette af tøj og gear til klatring, vandring, ski, surfing, mountainbike, løb og meget mere.

 

Salomon

Grundlagt i smukke omgivelser midt i de franske alper, leverer Salomon en række højkvalitetsprodukter til løb, ski, vandring og outdoor. De senere år har Salomons robuste trailsko fået tilegnet sig en status som en highfashion modesneaker. Vi husker nok alle de første gange, vi så en modeblogger iføre sig en feminin kjole i delikate farver kombineret med en par klodsede vandresko fra Salomon. Ikke umiddelbart kærlighed ved første blik for mit vedkommende. Men moden skifter og det gjorde min holdning bestemt også. I dag kombinerer jeg ofte en af mine yndlingskjoler med et par rå Salomon vandresko. Udover mig, går en stor del af befolkningen hvor dag rundt i praktiske sko med en smart snørebåndlukning, som er beregnet til enten trailløb eller vandreture. Det er bare en skøn udvikling!

 

De tidlige modehuse

Nu har vi zoomet lidt ind på to outdoor brands, som pludselig er blevet high fashion. Men hvordan ser situationen da ud for vores tidligere high fashion brands? Skal de ride stormen af, så at sige, eller har de tilpasset deres kollektioner, så det matcher forbrugerens behov for outdoor?

Kigger vi nærmere på nogle af de tunge drenge i modebranchen, ses det tydeligt, at de har inkorporeret outdoor elementer i deres seneste kollektioner. Gucci har sidste år introduceret en chunky vandrestøvle i brunlige nuancer med snørebånd og praktisk hæl. Også hos Prada, Givenchy og Balenciaga er der blevet introduceret praktiske kollektioner i stærke farver. Man ser desuden mange skovmandsskjorter og tern, som også giver kollektionerne et strejf af outdoor.

 

De klassiske brands

Ikke alle brands har hoppet direkte i moden med begge ben. Af danske brands er eksempelvis Karen by Simonsen tro mod deres elegante og klassiske stil. Her har kollektioner fået tilført naturlige farveelementer men habitbukser, skjorter og kjoler er stadig i samme elegante stil som vi kender det. Flere af de klassiske brands har holdt deres rene linjer, hvilket understreger og bevarer det klassiske look hos eksempelvis Karen Millen, BOSS og Malene Birger. Dejligt, at der trods en skiftende mode, altid findes klassiske brands, hvor tøjet er, som man kender det.

I Danmark kan vi næsten ikke få nok at den afslappede stil med armygrønne nuancer og slidstærke vandresko med Goretex. Hvor er det egentlig befriende, at vi har en mode, som scorer ekstra højt på komfort og bevægelighed. Lad os nyde det, så længe det varer.